NE FELEDD A KÓDOD!

KÓD:SILVER250.800 Ft (40.000 Ft+ Áfa) felett 2% kedvezmény.

KÓD:GOLD488.900 Ft (70.000 Ft + Áfa) felett 4% kedvezmény.

KÓD:GREEN6127.000 Ft (100.000 Ft+ Áfa) felett 6% kedvezmény.

2021 aug. 25 3 perc olvasási idő

A világszerte előállított új műanyagok kb. 40%-a csomagolásként végzi. Lehet az étel, ital, vagy bármilyen egyéb termék csomagolása, a lényeg, hogy a felvevőpiac óriási. Ennek ellenére úgy látjuk, hogy komoly változások figyelhetők meg világszerte: nem csak a vásárlók, de az óriáscégek, és az egész emberiség elkezdett másképpen tekinteni a csomagolóanyagokra. Ami biztos, hogy az átállás nem egyik napról a másikra fog történni. De az is egyre biztosabban látszik, hogy a jövő csomagolóanyaga műanyagoktól mentes lesz.

 

Az egész egy ördögi kör

A műanyagtörvény miatt tudjuk, hogy csak Magyarországon 15 ezer tonnányi egyszer használatos műanyag csomagolását – ételtartó dobozt, italpoharat, zacskót – kell más, környezetbarátabb termékkel kiváltani. Ez a 15 ezer tonna annyit nyom, mint hatszáz Boeing 787-es egyszerre. Akkor most képzeljük el, milyen mennyiségekről beszélhetünk, amikor ezt a témát globális szinten boncolgatjuk...

A probléma ott kezdődik, hogy az élelmiszerek csomagolására kevés kézenfekvőbb és olcsóbb megoldás létezik, mint a műanyag. Sajnos a ráfordított energia és pénz jóval kevesebb, amikor egy a cég ezt a „jól bevált”, környezetszennyező megoldást választja.

Mi azonban nem véletlenül tettük le a voksunkat a természetes anyagokból készült, műanyagmentesalternatívák mellett. A cukornád, a PLA vagy a papír képes leváltani a műanyagot, és egyre inkább úgy tűnik, hogy a világ is annak szurkol, hogy ez így legyen.

 

Óriási a tét

A műanyagmentes csomagolások kérdése manapság már inkább létkérdés, ezért épp itt van az ideje, hogy a problémát a gyökerénél ragadjuk meg.

Itt az idő, hogy a vizeinkben hömpölygő, eldobható műanyaghegyek, és a sziget méretű műanyag-gócpontok már ne nőjenek nagyobbra.

Ideje csökkenteni a természetbe kerülő műanyaghulladék mennyiségét, hiszen a műanyag évszázadokig a természetben marad, és bomlás közben még a klímaváltozást is felgyorsítja.

A listát még folytathatnánk, de most inkább a megoldásokra akarunk koncentrálni. Na meg arra, hogy úgy látjuk, már nem csak remény, hogy a jövő csomagolása nem műanyagból fog készülni.

 

Miért?

1. Azért, mert a vásárlók is ezt preferálják

A klímaválság mindannyiunkat érint, a problémával pedig egyre többet, és egyre aktívabban foglalkozunk. Ez pedig komoly változásokhoz vezet az emberek hozzáállásában is.

Az egyre fenyegetőbb, reális természeti katasztrófa képe miatt az emberek 59%-a már aktívan gondol arra, milyen hatással vannak a napi tevékenységei és a fogyasztási szokásai a környezetére. A vásárlók nagy része pedig egyre elszántabban követeli a változásokat a cégektől is:

  • A fiatalabb generációk bebizonyították, hogy erőteljes, és hangos szereplői képesek lenni a környezetünkért vívott harcnak.
  • A vásárlók megtanulták, hogyan idézzenek elő valódi változásokat a cégek hozzáállásában.
  • Az IBM kutatása szerint pedig a vásárlók 54%-a hajlandó többet fizetni olyan cégek termékeiért, amely fenntartható, vagy környezetbarát elvek mentén működik.

Ezekből is látszik, hogy a globális trendek menthetetlenül a környezetbarát és fenntartható jövő felé mozdulnak el. A vállalatoknak pedig ebben a piaci helyzetben fel kell tenniük a kérdést: hol helyezkedik el mindebben a műanyag?

A válasz pedig egyszerű: sehol!

 

2. A cégeknek is meg fogja érni az átállás

A jól bevált műanyag csomagolásoktól a cégeknek is megéri majd elmozdulni: habár nem rövidtávon lesz kifizetődő környezetbarát, műanyagmentes alternatívákat kínálni, a piacon már most is fontos a környezettudatosság képét kialakítani, és a legtöbben erre is törekednek.

A műanyagmentes csomagolások pedig tökéletes eszköznek bizonyulnak majd ehhez.

Habár ezek a jóslatok most még légből kapottnak tűnhetnek, mi biztosak vagyunk benne, hogy komoly változásokat láthatunk majd az elkövetkező években: ahogy egyes cégek egyre nagyobb előnyre tesznek majd szert az alternatív csomagolóanyagokkal, úgy fogják őket követni versenytársaik is.

Ez a dominó-effektus pedig hosszú távon mindannyiunk számára előnyös lesz.

 

3. Az egész világ változni akar

A Párizsi Megállapodással 2015-ben az emberiség és a környezet kapcsolata visszafordíthatatlanul megváltozott: 196 nemzet tett arra ígéretet, hogy alapjaiban megváltoztatja gazdaságát azért, hogy védje a környezetünket.

És hát van is mit tenni bőven azért, hogy ez a közös cél megvalósuljon.

Mivel sok környezeti problémát okoznak a lineáris gazdaságok (= legyártjuk, eladjuk, kidobjuk), szükség van a körkörös gazdaságokra való átállásra. Ez annyit tesz, hogy a kidobjuk után beillesztünk egy negyedik megállót, ami az „újrafelhasznál” lesz. Ezzel elérhetjük, hogy a műanyag ne a természetben és a hulladéklerakókban végezze, hanem újra egy felhasználható, értékkel rendelkező erőforrás váljon belőle.

 

Már látszik a fény az alagút végén

Persze tudjuk, hogy egy óriásvállalat, vagy egy teljes ország gazdasági működését alapjaiban megváltoztatni, és 100%-ig fenntarthatóvá tenni lehetetlen. De azt is tudjuk, hogy a csomagolásokat műanyagmentes alternatívákra cserélni egyáltalán nem az.

Ezért is vagyunk olyan bizakodóak. Az emberiségnek, az óriáscégeknek, és a vásárlóknak mind meg van rá az eszközük, hogy a műanyagokat lecseréljék. A kérdés csak az, hogy a valódi nagy változások mikor jönnek el a csomagolások életében.



További ittHasznos cikkek

műanyag törvény
Mi vár a műanyagtörvény után?

2021 júl. 28 3 perc olvasási idő

Eljött a várva-várt pillanat, hatályba lépett a műanyagtörvény, és felcsillant egy új, műanyagmentes jövő képe. De hogyan halad az átállás, és milyen hatással lesz a törvény a csomagolástechnikai, vagy az újrahasznosítási iparra? Ezt a témát boncolgatja legújabb cikkünk.
Miért fontos a műanyagtörvény?
Miért fontos a műanyagtörvény?

2021 ápr. 01 3 perc olvasási idő

Műanyag és papír helyett... cukornád termékek
Műanyag és papír helyett... cukornád termékek

2021 márc. 23 3 perc olvasási idő

Magyar
Magyar