Műanyagmentesítés bistro,- és fine-dining módra
Írta: Greenstic napon Dec 08, 2022
Nem csak a jogszabályi előírások, de a vendégek, étteremvezetők belső késztetése, környezettudatos hozzáállása is indukálja az óriási csomagolástechnikai változásokat a HORECA szektorban. Balázs Krisztiánt a Greenstic Europe ügyvezetőjét, társ-tulajdonosát kérdeztük arról, hogy milyen megoldásokat lát a jelen piaci körülményekre és problémákra válaszul.
__
Jó pár éve elindult az egyszer használatos műanyagok kivezetése az éttermi életből, de azért még mindig előfordul, hogy találkozunk vele. Ön mit lát, hol tartunk ebben a műanyag-mentesítéses folyamatban? Milyen változásokat lát az elmúlt évek tapasztalatai alapján? Milyen az átállási arány?
Ez a jó pár éve tartó folyamat a tavalyi nagy lendület után most egy picit mintha megtorpant volna. Érezzük a vendéglátás lélegzetvételét a COVID utáni nyitásban, a beinduló a fesztiválokat, a külföldi turistákat, ugyanakkor a rezsinövekedés, az alapanyagok drágulása, a munkaerőhiány mégis arra kényszeríti a vendéglátóhelyeket, hogy minden fillért megfogjanak. Bár sokat változott a piac és folyamatosan közelít a környezetbarát és a műanyag ára, de még mindig vannak olyan termékek, amely esetében a műanyag olcsóbb, mint a cukornád vagy egyéb környezetbarát alternatíva.
Hogy látja a HORECA szektor tagjait mi motiválja az alternatív eszközökre való átállásra? A vásárlói igény, a költséghatékonyság, az emberek környezetvédelemmel kapcsolatos tudatossága vagy csupán a jogszabályrendszer az, ami a leginkább befolyásoló tényező?
A jogszabályi megfelelőség nagy motiváció, de még mindig nagyon sok helyen látok kinn a pulton műanyag evőeszközt vagy szívószálat és a polisztirol habdobozt sem volna szabad már használni. Persze az első ellenőrzés vagy büntetés után rögtön hívnak, hogy mit ajánlunk a műanyag helyett. Ugyanakkor a legnagyobb motiváció szerencsére egyre inkább a vendég. Ha valaki kifizet 2-3 ezer forintot egy adag ételért, már elvárja azt, hogy ne egy műanyag tányéron tálalják. A fiatalabb generációknál pedig egyenesen kötelező a környezettudatos megoldás, különben azonnal váltanak egy másik helyre. Van olyan partnerünk, ahol direkt teszteltük és a kihelyezett műanyag vagy papír elviteles doboz közül 10-ből 9 ember a papírt választja.
Melyek általában a leggyakoribb tévhitek a lebomló termékekkel kapcsolatban?
Amivel a legtöbbször találkozunk az, hogy
- Én nem engedhetem meg magamnak a lebomlót, mert az drága!
- A lebomló eszköz átázik, nem bírja a hőt, a zsírt stb.
- Rajtam nem múlik, az a pár darab műanyag, nem oszt nem szoroz…
Mindegyik nagyon komoly tévhit, amely gondolkodásmódot valószínűleg csak a termékek mindennapos használata utáni pozitív tapasztalat fogja átírni.
Én úgy látom, hogy a legolcsóbb megoldás lesz a végén mindig a legdrágább! Az olcsó, ismeretlen eredetű termékek tényleg sokszor átáznak, vagy nem bírják a hőt. Ilyenkor persze ki kell dobni és megvenni még egyszer. És persze az is drága ha a vásárló az olcsó műanyag villa miatt nem jön vissza többet, mert beletört az ételbe.
Mit tapasztal? Kell és tudunk változtatni a szokásainkon és ennek van hatása?
Szerintem mindenki képes változtatni a szokásain, persze kis lépésekben. Gondoljunk csak a szelektív hulladékgyűjtésre, ami mára az életünk szerves része, de 20 éve még elképzelhetetlen volt. Így fog beépülni a mindennapi életünkbe a műanyagmentes létforma is.
Milyen tapasztalatai vannak a nagyvállalati szegmenssel? Mert ha jól látjuk akkor a HORECA szektoron túl azért őket érinti leginkább ez a téma.
Több mint 10 éven át nagyvállalatokkal dolgoztam, ott is főleg külföldi cégekkel. A társadalmi felelősségvállalás (CSR) nagyon fontos nekik. A környezetvédelem pedig természetesen ennek a része. A cégek szívesen beszélnek arról, hogy a kollégák hibrid autón járnak, vagy hogy környezetbarát irodában dolgoznak. Mi pedig szívesen segítünk abban hogy ez megvalósuljon és a kantin is környezetbarát dobozokkal legyen ellátva. A kávézás a reneszánszát éli, és ezért elképesztően népszerűek a Huskee* poharaink akár a cégek saját kávézóról, akár karácsonyi partner ajándékokról vagy on-boarding csomagokról legyen szó.
Mit javasolna annak a bistronak, aki most tervezi lecserélni az edényeit, merre induljon, hogy álljon neki, mire érdemes figyelni, hogy már kezdetektől fogva a jót válassza?
A lebomló csomagolóanyagok használatát még tanulja a magyar piac. Régen elég volt kétféle műanyag tálat megvenni és abban mindent ki lehetett szolgálni a levestől a főételen át a desszertig. Lebomlóból ehhez 4-5 féle eszközt ajánlunk. A jó hír az, hogy nem kell az étteremnek kitalálni, mert az elmúlt években mi már megtapasztaltuk, leteszteltük hogy mi a legalkalmasabb és azért vagyunk, hogy ezt a tudást megosszuk bárkivel.
Mennyiben más a fine-dining szektor hozzáállása? Vannak esetleg speciális igényeik?
A tavalyi évtől a „bistro” vonal mellé a „gourmet” termékek is felkerültek a termékpallettára. Ezeknek az ügyfeleknek az igénye elsősorban két dologban tér el a hagyományos vendéglátóhelyektől:
- Itt a tálaláson és a látványon van a hangsúly, nem pedig a praktikumon hogy egy jól záródó dobozban vihessék el a vendégek az ételüket.
- Az ügyfeleink (akik nem feltétlenül éttermek, hiszen private chef-ek, kávézók, rendezvényszervezők is vannak) még inkább igénylik a személyes kapcsolattartást, szükségük van arra hogy megnézzék, kipróbálják a termékeket mielőtt elkezdik használni. Egyébként számomra azért prémium ügyfelek, mert itt elképzelhetetlen a kompromisszum egy műanyag termék tekintetében.
Magyarországon rendkívüli fejlődésnek indult a kávé piac és a főváros tele is van már specialty kávézókkal, és ehhez lassan a vidék is felzárkózik. Miben tudják őket támogatni?
Az előbb már szóba került a HuskeeCup, amely egy nagyon érdekes koncepció. Ez ugyanis nem csak egy kávéhéjhulladékból készült pohár-család speciálisan kávéra kifejlesztve, hanem egy olyan nemzetközi swap- szolgáltatás, amely a sérült vagy az évek során megkopó poharakat visszaveszi és kicseréli az előfizetéssel rendelkező kávézók számára. Persze a legtöbbet még mindig az egyedi elviteles papírpoharakból, vagy cukornád tetőkből szállítunk a kávézóknak, de nagyon -nagy számban viszik a Huskee poharakat is.
A romániai piacnyitás és a szlovákiai működés előkészítése után most már rendelkeznek némi nemzetközi gyakorlati kitekintéssel. Mik a tapasztalatok?
Jelen pillanatban két markáns különbséget látok. A műanyagmentesítésben van egy kis lemaradás a hazai helyzethez képest (a hazai egyébként messze a nyugat - európai mögött kullog), ugyanakkor a román piac rohamosan fejlődik és óriási az emberek nyitottsága a lebomló termékek iránt. Azt érezzük, hogy nagy az igény a minőségi vendéglátásra és ezzel együtt a minőségi csomagolóanyagra is.
Mitől egyedi a Greenstic Europe? Mi az az irány vagy hozzáállás, ami Önökre jellemző?
Most mondhatnám, hogy mi vagyunk a legfelkészültebbek és a legzöldebbek stb., de én úgy gondolom, hogy a sikerünknek egy fontos receptje van: szerintem a mi csapatunk mindig egy kicsit jobban akarja az új ügyfeleket, a műanyagmentességet, a jó kapcsolatot a partnerekkel és minden mást ezen a piacon, mint a versenytársaink.